-
S/Y Galathea on myytävänä – Galathea är till salu – Galathea is for sale –
On aika siirtyä eteenpäin ja myydä Galathea seuraavalle kipparille. Etsimme nyt hieman isompaa purjevenettä ja sen vuoksi Galathea etsii nyt uutta kotisatamaa. *** Det är dags att gå vidare och sälja Galathe till nästa skeppare. Vi letar nu efter en lite större segelbåt och därför letar Galathea nu efter en ny hemmahamn. *** It’s time to move on and sell Galathe to the next skipper. We are now looking for a slightly bigger sailboat and therefore Galathea is now looking for a new home port. Lisätietoa – Mer information – More information: https://www.galathea.fi/forsale/
-
Mitä maksa 34-jalkaisen purjeveneen? Vastaus: Paljon aikaa ja myös rahaa (OSA. 10)
Kansiremontin rakentaminen kaiken työn jälkeen tuntuu aika hullulta projektilta. Galathealla purjehtiminen edellytti kuitenkin 55-vuotiaan teak-kannen korvaamista uudella. Seuraavassa käyn tiivisti läpi, mitä kaikkea itse maksoin tästä työstä. Koska tämä blogi ei ole millään tavalla kaupallinen, en myöskään mainitse muutamia tuotemerkkiä lukuunottamatta, kaupallisia toimijoita tms. Kustannuksiin en ole laskenut mukaan muita kiinteitä kustannuksia, kuten hallista maksettavaa normaalia vuokraa. Minulla oli iso etu, että pystyin lainaamaan myös keskeisiä työkaluja projektin aikana. Tiikin kilpailuttaminen Pyysin syksyllä 2020 useilta suomalaisilta sahatukuilta tarjouksia etsimästäni tiikierästä. Kerroin, että tarvitsen purjeveneen kanteen 36mmx12mm mitoilla olevaa kansirimaa (saumauralla) noin 250–270 metriä. Tarjousen tulisi siltää toimituksen Loviisaan. Tilattava määrän laskin vanhasta kannesta eli kerroin tiikkirimarivien määrän pisimmällä reunalla. Ensisijaisesti…
-
Kansitöiden viimeistely – uusi tiikkikansi alkaa olla valmis (OSA 9)
Oli suuri helpotus aloittaa viimeiset tiikkikantta koskevat työtehtävät. Kaikista työläintä oli kiinnittää kaikki kansitolpat paikoilleen. Niistä en jostain syystä ole ottanut ollenkaan kuvia. Uusien reikien poraus, uusien pulttien sovitus ja lopulta tolppien tiivistäminen ja pulttien kiristys vei paljon aikaa. Tämän työvaiheen tein myös yksi. Tähän työvaiheeseen kuuluivat myös keula- ja takakaiteiden kiinnitys sekä näihin kaiteisiin liittyneet sähkötyö. Oli kyllä puuhaa kerrakseen. Neljän knaapin kiinnitys perään ja taakse oli taas mieluisa hommia. Laitoin knaapit sekä sikaflexillä että vanhoilla pulteilla kiinni. Piti olla huolellinen liimatessa, ettei kansi olisi heti sotkeutunut. Vanhan ankkurivinssin tilalle asensin pelkän köysiläpiviennin. Läpivienniksi löytyi vanha metallinen läpivienti. Uutta ei tarvinnut ostaa vaan sen ostin nettikirpparilta. Asentamisessa piti tietysti…
-
Tiikkikannen hionta – viimein työn tulokset näkyvät (OSA 8)
Kaikkien lukuisten eri työvaiheiden jälkeen oli aika siivota paikkoja ja valmistella kansitila erittäin tärkeään työvaiheeseen. Siivosin taas kerran ympäristöä tovin aikaa. Kannen hiomisen ulkoistin suosiolla telakan Matille, koska hän tiesi hyvin, kuinka paljon ja miten homma hoituu. ”Tässä vaiheessa ei kannata pilata kantta”, kaikui neuvo mielessäni. Nostin telakan Rotexin hiomakoneen imuroineen ylös odottamaan työtä. Jo puolen tunnin työskentelyn jälkeen alkoi näkyä tuloksia. Ajattelin vaan, että tuollaisen näyn eteen tässä on huhkittu päiväkausia. Kansi hiottiin 80 karkeuden paperilla. Varottava oli etenkin skantäkin ja tiikin välistä kohtaa, ettei kone ottanut liikaa puuta. Muutenkin olennaista oli saada kannesta mahdollisimman tasainen ilman että epäkeskosta jää kanteen syömäkohtia. Kaiken kaikkiaan ensimmäisen hiontakertaan kului yhteensä neljä…
-
Tiikkikannen saumaus – mitä saumausmassaa rimojen väliin (OSA 7)
Tiikkikannen rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua, jotta työskentelyyn käytettävä aika olisi tehokkaassa käytössä. Tämä käytännössä tarkoittaa mm. sitä, eri työvaiheet voi käynnistää vaikka edeltävä isotyövaihe on vielä osaksi kesken. Galathean kannen uusimisessa neljänä päivänä tapahtuivat seuraavat työvaiheet: saumojen pohjustus, ruuvireikien tulppaus, massaus ja saumojen ja tulppien viimeistely. Tekemistä on hyvä vaihtaa muutenkin, koska usein muutaman tunnin raatamisen jälkeen alkaa tekeminen kyllästyttää, ja siksi hyvä tehdä välillä jotain muuta. Itse yleensä pidin joko pienen tauon tai siivosin. Kansirimojen liimausvaiheessa oli tarjolla myös apukäsiä, joten tässä tapauksessa kansirimojen saumojen primerointi voitiin jo aloittaa, koska varsinaisen saumaustyön aloitus oli edessä tuolloin ihan lähipäivinä. Ennen pohjustusta imuroin saumat puhtaaksi kaikista roskista. Primerinä käytin Sikan DC…
-
Tiikkikannen rimojen asennus – ensimmäiset teak-rimat kiinni (OSA 6)
Uuden kannen rimojen asennuksen aloitin perästä, paapuurin puolelta. Ensimmäisten kansirimojen asennuksessa apuna ja opettajana toimi venepuuseppä Matti. Hän näytti, miten mitataan päädyn oikea kulma, miten määräytyvät ruuvien paikat , miten rimoja ladotaan kanteen, kun tulee aika laitaa pitkiä rimoja ne. Kansivaneriin merkkasin lyijykynällä kansiruotojen paikat eli oikeat paikat tuleville ruuviriveille. Kaikki oli teoriassa hallussa mutta tekeminen hieman tietysti jännitti. Kun piti alkaa tekemään töitä, niin ei se ollutkaan helppoa – ensin. Mieleen palautui eräs kannustus telakan Matilta. Hän totesi monen vuosikymmenen ja kymmenien kansiurakoiden kokemuksella, että monet puuveneilijät eivät uskalla edes aloittaa näin isoa hommaa… Pidin tätä hyvänä palautteena. Kaikesta huolimatta tiikkikannen rakentamisen työvaiheet alkoivat tulla lopulta pian tutuksi. Virheitä…
-
Ruffin eli katto-osan mahonkisten puuosien kunnostu – lakan poisto, hionta, petsaus ja lakkaus (OSA 5)
Kansiremontin rinnalla oli tehtävä myös ruffin puuosien perusteellinen kunnostus. Sama koski skantäkkiä eli kannen ja reunan välistä mahonkilistaa sekä ruffin ja kannen välillä oleva mahonkilistaa. Kontrasti eri mahonkiosien osalta olisi ollut niin iso, joten oli parempi tehdä tämä urakka tässä yhteydessä valmiiksi. Suunnittelin, että varvaslista ja sitloodan kunnostus on sitten edessäpäin talvikaudella 2022 – 2023. Lakan poistaminen oli ns. rutiinihommaa. Ruffin puuosat on otettu puupuhtaalle käsitykseni mukaan kaudella 2009. Reilussa kymmenessä vuodessa mahonki on aikalailla hapettunut kellertäväksi, eikä se mielytä enää silmää. Tässä yhteydessä irrottin myös ikkunat. Ikkunankarmeille en tässä vaiheessa saanut Suomesta tai Virosta kohtuullista tarjousta, joten päädyin vain kiillottamaan karmit. Uudet ikkunat teetätin akryylista. Ne toimitti sittemmin tamperelainen Muovityöstö.…
-
Mitä työkaluja tarvitsee tiikkikannen rakentamiseen – tässä listani (OSA 4)
Galathean uuden tiikkikannen rakentamisessa apuna olivat seuraavat työkalut. Valitse nämä työkalut, jos rakennat uuden tiikkikannen, koska tiikkikannen rakentamiseen kannattaa valita oikeat työkalut. Laadusta ei kannata tinkiä. Samat työvaiheet toistuvat kerta toisen jälkeen, joten työkalujen käyttö pitää olla vaivaton ja niiden on hyvä olla myös helposti saatavilla. Samaa pätee apuhenkilöihin. Jos apua on tarjolla, jokaisella osallistujalle pitää olla selkeä rooli. Jotkut työvaiheet ovat sellaisia, että ne on hyvä tehdä yksinään. Minulla oli onneksi mahdollisuus lainata arvokkaimpia työkaluja muilta veneilijältä sekä kotitelakalta Botskisepältä.
-
Vanerikannen viimeistely tiikkirimojen aennusta varten (OSA 3)
Galathean vanerikansikerros oli iästään huolimatta valtaosin tervettä puuta. Vanerin paksuus on vain noin 7 mm. Se tuntuu heppoiselta mutta luotin 1966 tehty arvioon. Ei ollut näin mitään syytä uusia kantta kokonaan saati laittaa tilalle entistä paksumpaa vaneria. Tietysti uusi vanerikansi olisi lisännyt merkittävästi työn määrää sekä kustannuksia. Kansi sai vajaa neliön verran uutta pintaa. Rustirautojen ympärillä oleva vaneri oli reunoista lahoa mutta työskentelyn vuoksi vanhaa vaneria oli poistettava riittävästi. Tarkistin kansivanerin kunnon huolella sillä tiesin, että jälkeenpäin oli turhaa harmitella tekemättä jätettyjä asioista. Tarkistin kannen kunnon painamalla terävällä piikillä eri kohtia tasaisin välein. Onneksi tein sillä muutamia pehmeitä kohtia löytyi etenkin tolppien läheltä. Korjauspaikkaukset olivat kuitenkin aika pieniä. Kittasin kannen…
-
Galathean kansiremontin käynnistys – näin syntyy uusi tiikkikansi (osa 1)
Galathean teak-kansi on kestänyt monet tyrskyt ja sateet. Vuonna 1966 valmistunut kansi on rakennettu jykevästä teak-rimasta. Tuntuu siltä, että työ on ollut ensiluokkaista, koska kansi on kestänyt näin pitkään. Kannen rimat ovat mitaltaan 12×34 mm. Rimojen alla on vain noin 9 mm vaneri-mahonki. Teak-rimat on aikoinaan kiinnitetty kanteen liimaamalla sekä pronssisilla nauhoilla noin 40 cm välein. Naulat on hakattu vinoon niin että naula on lävistänyt viereisen riman vinosti, jotat se on naula on yltänyt vielä kanteen muutamalla millillä kiinni. Kaikkien näiden vuosien jälkeen selvää on, että kansi tulee jossain vaiheessa käyttöikänsä päähän. Kun ostin veneen ajattelin heti, että teak-kansiremontti pitää tehdä ennemmin tai myöhemmin. Asiaa pähkäilin lopulta kymmenen vuotta. Vuosien saatossa…