Mitä maksaa 33-jalkaisen purjeveneen tiikkikannen rakentaminen? Vastaus: paljon aikaa ja myös rahaa – (osa. 10)

Kansiremontin rakentaminen kaiken työn jälkeen tuntuu aika hullulta projektilta. Galathealla purjehtiminen edellytti kuitenkin 55-vuotiaan teak-kannen korvaamista uudella.

Seuraavassa käyn tiivisti läpi, mitä kaikkea itse maksoin tästä työstä. Koska tämä blogi ei ole millään tavalla kaupallinen, en myöskään mainitse muutamia tuotemerkkiä lukuunottamatta, kaupallisia toimijoita tms. Kustannuksiin en ole laskenut mukaan muita kiinteitä kustannuksia, kuten hallista maksettavaa normaalia vuokraa. Minulla oli iso etu, että pystyin lainaamaan myös keskeisiä työkaluja projektin aikana.

Tiikin kilpailuttaminen

Pyysin syksyllä 2020 useilta suomalaisilta sahatukuilta tarjouksia etsimästäni tiikierästä. Kerroin, että tarvitsen purjeveneen kanteen 36mmx12mm mitoilla olevaa kansirimaa (saumauralla) noin 250 – 270 metriä. Tarjousen tulisi siltää toimituksen Loviisaan. Tilattava määrän laskin vanhasta kannesta eli kerroin tiikkirimarivien määrän pisimmällä reunalla. Ensisijaisesti tavoittelin noin 3 metrin rimoja.

Tiikkiä on tarjolla hyvin niukasti kun tilaus on näinkin iso (ei kovin iso). Sain tarjouksia, jotka olivat kuutiohintoja eli tavara oli hyllyssä valmiina lankuittain. Tarjolla oli yleisesti FEQ-laatua eli first european quality eli ei oksia, reikiä tai hyönteistuhoja.

Muutamissa paikoissa rimoja ei ollut valmiina tarjolla ja sahaus olisi pitänyt hoitaa jossain toisella sahalla. Jos itse sahaa, syntyvää hukkapuuta on myös näin vaikea arvioida. Toki monet ovat näin tehneetkin. Pitää vaan löydä sopiva saha ja tietysti käteävä tapa saada puutavara sahalla ja rimat taas sitten veneelle. Neuvoja kuulin, että puuta pitäisi varata aina 30-40 prosentti enemmän. Yhden sahan kanssa neuvottelin pitkään lankkujen sahaamisesta mutta jostain syystä yhteys katkesi, eikä tarjouskeskustelua enää jatkettu. Lopulta ajattelin, että kaikkea ylimääräistä työtä pitäisi tässä vaiheessa välttää. Tämän vuoksi ensisijaisesti aloin myös etsiä valmista tiikkirimaa.

Muutamista paikoissa tarjolla oli valmista rimaa, mutta riman pituus ei ollut riittävä.

Kerrotakoon, että ostettavan tiiikin määrä oli lopulta noin reilut 300 metriä. Sain sen 7,44/jm + toimitus päälle Loviisaan 70 euroa. Suurin osa rimoista 280-305 senttiä. Koko erän hinta noin 2250 euroa + toimitus

Tarjous 1 – kotimainen toimija

Höylätty tiikkirima 12×36 mm uralla, riman pituudet 1800-2700mm

Hinta 12,90 euroa/jm + 270 euroa/tilaus eli 250 metriä yhteensä 3225 euroa + tilausmaksu + toimituskulut (ei kerrottu)

Tarjous 2 – kotimainen / kansainvälinen sahatukku

Höylätty tiikkirima, hinta 9,84 euroa/jm, pituudet 1,80 m +, ei voi tietää rimojen lopullisia mittoja.

Vaihtoehtoisestii noin erä tiikki, joissa iso osa 3 metrin mittaisia erä, hintaan 11,098 euroa/jm eli 2774,50 erä + toimitus Loviisaan 250 euroa.

Tarjous 3 – kansainvälinen toimija

Tarjolla kahdenlaisia rimoja:

1,8 – 2,90 metrin rimat 9,139 euroa/jm eli yhteensä 2284 euroa koko 250 metrin erä.

3,05 metrin rimat, 11,15 euroa/jmm yhteensä 2789 euroa koko 250 metrin erä

Kuljetukset erikseen, ei kerrottu

Tarjous 4 – kotimainen toimija

Pelkkä lankku: 40x105x3000 mm x 7500,- = 94 euroa lankulta.

Tarjous 5 – kotimainen toimija

Tarjolla vain 9x36mmm valmista rimaa massauralla eli ei soveltunut rimaksi.

Riman mitta noin 3 metriä, 8,30 euroa/jm eli 250 metrin hinta 2075 euroa.

Tarjous 6 – kotimainen toimija

Tarjolla vain sahattua tiikkilankkua, mitat 1,85-3,05 metriä

1½ x 4″  hinta 8122 EUR / m3

1½ x 5″  hinta 8618 EUR / m3

Kun laskee sahattavien rimojen koot yms. hävikin, tarjottu kuutiohinta on aika korkea. Metrille tulisi kohtuullisesti hintaa mutta muu puuhävikki olisi todennäköisesti aika korkea.

Tarjous 7 – kotimainen toimija

Valmista tiikkirimaa, ei tarjolla lopulta haluttua paksuutta tai minimittoja (alle 2 metrin pätkiä), hinnat noin 15 euroa /jm.

Vaihtoehtoiset

Lignia-kansia rima (Iso-Britannia) – ei toimiteta vielä SUomeen

Hintatietoa ei saatavilla

Kebony-rima – ainoa toimittaja Suomessa Novenberg Oy.

Hinta ei ole kilpailukykyinen

Liimat, ruuvit yms ostokset

Teak-kuningaslauta 27m x 105 3 metriä, 75 euroa

Sikaflex-290 DC PRO, 600 ml, 13,20 euroa kpl 18 yhteensä 238 euroa

Sikaflex-298FC 600 ml, 13,70 euroa kpl 8 yhteensä 110 euroa

SikaPrimer-290DC 1000 ml, 53 euroa kpl, 2 kpl yhteensä 106 euroa

(Liimat ostettu tarjouksen perusteella samasta kaupasta)

Muuta kanteen liittyvää:

Uudet knaapien pyöreäpuiset teak-osasta (sovattu kotimaisella puusepällä) yhteensä 70 euroa

Tolppien uudet pultit – tilattu ulkomailta (M8x150, M8x75, M8 Nylock-mutteri, M8 Nylock-mutteri) yhteensä 73 euroa

Tiikkitulpat 600 kpl, 55 euroa

Puurakenteiden korjauspuut (mahonkivaneri, mäntypuu ja mahokinki) 175 euroa

Liimat ja tasoitteet 70 euroa

Uusi läpivienti ankkuriköydelle 50 euroa

Hiomapaperit 30 euroa

Tuntityöt

Talvikaudella 2020-2021 kannen purku, uuden rakentaminen ja kevätyöt veivät kaiken kaikkiaan minulta noin 250 tuntia työaikaa. Kansiremontin osuus tästä tuntimäärästä on karkeati ajateltuna noin 170 tuntia. Loput työtunnit kuluivat ruffin kunnostamiseen (ikkunat irti, skantäkin puulle otto yms.). Petsaus ja lakkaus veivät lopulta paljon tunteja.

Tähän päälle tulevat vielä Helsiki-Loviisa-automatkat, noin 39 kertaa yhteensä noin 6000 kilometriä. Laskin, että auto poltti biokaasua yhteensä noin 300 kiloa

Ostopalveluna ostin yhteensä 135 tuntiia. Varsinaiseen kannen rakentamiseen noin 20 tuntia. Reilut satatuntia kuluivat kannen vaurioiden korjaamiseen sekä uusieen puuosien sovittamiseen.

Talkootyötä oli tarjolla yhteensä 40 tuntia

Summa summrum

Raakapuu (teak, mahoki) noin 2350 euroa

Liimat yms. kemikaalit 529 euroa

Tiikkitulpat 55 euroa

Mutterit yms. uudet helat 70 euroa

Ostotunnit

Omatunnit = ei nyt ihan ilmaista

Matkakulut 300 kg x 1,5 euroa biokaasukilolta = 450 euroa

Comments
2 Responses to “Mitä maksaa 33-jalkaisen purjeveneen tiikkikannen rakentaminen? Vastaus: paljon aikaa ja myös rahaa – (osa. 10)”
  1. Topi sanoo:

    Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta.

Leave A Comment

Arkisto