Veteen loiskis
POHJAN maalauksen jälkeen veneen kevätkunnostus oli loppuvaiheessa. Pieniä juttuja oli ennen laskua hoidettava. Asensin köliin kiinni uuden sinkin. Sen asennus vaatii hieman kekseliäisyyttä. Pursiseuran katsastaja puolestaan tarkisti rungon ja läpivientien tungon. Tarkitus meni huoletta läpi.
Kylkiä hieman paikkamaalasin mustalla värillä. Laskin myös pilssiin hieman vettä testatakseni pilssipumpun toimintaa ja rungon vuotokohtia. Vettä ei juuri lirunu ulos. Ainoastan perästevien kohdalla oli muutamia selkeitä vuotokohtia. Rulen 500 -pumppu toimi, mutta se ei jaksanut pumpata vettä ulos.
Yläkannella puolestaan asensin pari läpivientiä. Juttua niistä täällä.
TYÖLÄIN vaihe oli katoksen purku. Sattui vielä lämmin iltapäivä, kun päätin hoitaa urakan pois alta. Raskaiden pvc-pressujen irrottaminen kaikista köysistä vei aikaa ja voimia. Hiki lensi. Viikkasin kaikki pressut niin, että ne olisi helppo yksin purkaan syksyllä valmiin katoksen päälle.
Kieltämättä oli hieno hetki, kun aurinko paistoi kannelle monen kuukauden odotuksen jälkeen. Katedraalin purku sujui myös hyvin yksin.
Seuraavan päivän sovin tarkemmasta laskuajasta. Laskuun varasin mukaan yhden kaverin ja sähköisen umppopumpun – kaiken varalta – sillä ensimmäisen laskun tapahtumia oli vaikea ennakoida etukäteen.
Lasku meni lopulta hyvin. Pilssiin liruiensimmäisen tunnin aikan pari sankollista vettä eli ei juuri mitään. Maston asennus eteni jouhevasti. Moottori lähti käytiin. Kone meinasi tosin keittää, kun jäähdytysveden läpivienti unohtui toviksi aikaa kiinni…