Talvikausi vaan kestää
GALATHEAN katedraalikatos valmistui myöhään viime syksynä. Vene on tuettuna ruotsalaisen Tyresövagganin purvenepukillta. Malli erittäin toimiva ja tukeva.
Edellisten vuosien kokemusten perusteella päädyin rakentamaan talvikatoksen katedraalimalliseksi. Perinteisten rautakulmarakennelmiin perustuvien katosten purku tai kasaus aina syksyisin tai keväsin ei enää juuri innostanut.
Lumitalvena lumet valuvat myös aika automaattisesti alas solakan katoksen päältä, kun tiellä ei ole kulmia.
Vinkkejä katedraalikatoksen rakentamiseen on runsaasti tarjolla. Itse otin neuvoja puuveneveistä Jari Kareisen verkkosivuilta. Hän konsultoi vielä erikseen rakentamaan katoksen kuusilaudasta (22x100mm).
Päädyin lopulta rimaversioon (22x50mm). Täytyy myöntää, että ammattilaisen neuvoista olisi kannattanut ottaa vaarin. Sen minkä säästin euroissa, voi katoksen ikä puolestaan lyhentyä useilla vuosilla rimakaarien vuoksi. Varmasti laudasta olis tullut entistä jämäkämpiä kaareja. Lauta- ja rimametrin hinta on aika
Kuusirimasta valmistelut kaaret eivä kuitenkaa ole hinteleitä. Yllätyin, kuinka vahvoja kaarista tulikaan. Välikappaleet kannattaa asettaa aina samoille paikoille. Ruuveissa ei kannata säästää. Mitä vahvempia, aina parempi. Hyvä jigi auttaa kaarien taivuttelussa. Oleellisinta on, että valitsee puumateriaalin tarkasti. Oksaiset kaaret katkeavat taivutuksen aikana. Liotin kaaria päiväkausi pressusta kyhäämässäni vesialtaassa. Vaikka kaaret olivat litimärkiä, hukkatavaraa syntyi kymmeniä metriä.
Katosen kruununa toimiva vahva PVC-pressu on osoittautunut erittäin järkeväksi valinnaksi. Se antoi katokselle tukea etenkin joulukuun myrskyjen aikana. Pressu painaa niin paljon, ettei katosankkureilla (onneksi) ole ollut tarvetta. Galtathean katoksen molemmissä päädyissä on muotoon leikatut kappaleet. Päällä on kaksi noin 6 x 10 metrin kokoista pressua vierekkäin aseteltuna.
*