Galathea

S/Y GALATHEA valmistui Storebron telakalla vuonna 1966. Veistämön sarjassa Galathea oli 11. vene. Veneen mallinumeroksi kirjattiin 308. Piirustuksia ei ole enää olemassa. En ole ainakaan pystynyt jäljittämään niitä.

Galathean tilaisi venetyypin suunnittelija, Ruotsin tunnetuin ja tuottelijain venesuunnittelija Olle Enderlein.  Hänen tarinaan voi tutustua täällä, enkä käsittele sivustolla tämän kummemmin Enderleinin biografiaan. Ingrid Kaijser kirjoittaa teoksessa ”Vackra båtar seglar väl!” lyhyesti Galathean vaiheista.

Historiallisesti Galathealla on maineikas menneisyys. Enderlein purjehti veneellä muutaman vuoden, 1967-1968.

Ensimmäisinä vuosina Galathea oli pääasiassa kilpapursi. Suunnittelussa tämä otettiin huomioon. Ulkoisesti vene ei juuri poikkea sisaristaan.

Vene rikattiin kilpakäyttöön ja siihen asennettiin normaalia korkeampi masto. Maston kohdalle ruffin ja kannen välisiä liitoksia erityisillä terästuilla. Myös köliin lisättiin lisää painoa.

Enderlein kisasi Galathealla Ruotsin tunnetuissa purjehduskilpailuissa. Gotland Runt -avomerkilpailuun osallistui 1950- ja 1960-luvulla lukuisia Enderleinin suunnittelemia veneitä. Kaiserin kirjasta olen lainannut oheista perhealbumin kuvaa, jossa Galthea purjehtii Itämerellä vuonna 1966 GR-kilpailussa.

https://web.archive.org/web/20230922075738im_/http:/www.galathea.fi/wp-content/uploads/2012/04/IMG_1656-1024x768.jpg

Palkintosijoja kertyi useita. Galathean on mitattu Rorc-säännön III luokkaan (Royal Ocean Racing Club) . Vuonna 1966 Enderlein oli em kilpailuluokassa ”suvereeni” voittaja. Samana vuonna vene voitti Lidingö Segelsällskapin järjestelmän Lidingö Runt -purjehduskilpailun ja Enderlein sai arvostetun Lidingöpokalin.

MUSTAKYLKINEN MAHONKIPURSI

Kaikista muista Havsörnen II -sarjan veneistä poiketen sinisen värin sijasta kylkien väriksi valittiin musta. Perimätiedon mukaan tämä oli suunnittelijan erityinen toive.

https://web.archive.org/web/20230922075738im_/http:/www.galathea.fi/wp-content/uploads/2012/02/Galathea.jpg

Veneen kansi alkuperäinen. Teak-rimotus on ikävuosistaan huolimatta erinomaisessa kunnossa, eikä kansi vuoda. Veneen ruffin mahonkiset puuosat on puhdistettu 2010 puulle. Tuuletuksessa auttavat kolme dorade-venttiiliä.

Alkuperäisestä varustuksesta jäljellä ovat vielä Brooker & Gatehouse -mittaristo. Tuulimittarit, nopeus- ja lokinäytöt (Harrier et Hengist) ovat kunnossa, mutta molempien instrumenttien, tuuli- ja lokianturit ovat rikki (etsin parhaillaan korvaavia tilalle).

Tiny Tot -hiilikaminasta on muistona vain rosteripellillä vuorattu paikka. Rikkalapio ja harja ovat tallella. ”Jäälaatikko” on edelleen käytössä. Keulan käsikäyttöinen ankkurivinssi on korvattu Lewmarin sähkövinssillä.

Samoin istuinlodassa olevista vinsseistä on jäljellä pronssinen spinnuvinssi. Kaksi muuta ovat Lewmarin valmistamia. Myös maston juurella ovat edelleen sekä vanhat että uudet vinssit. Masto on alkuperäinen. Puomi on vaihdettu alumiiniseen ruotsalaismalliin.

Galathean alkuperäinen, ruotsalainen purjenumero on S-1034. Purjetunnuksena on käytetty ”KR”-lyhennettä. Lyhenne viittaa risteilijään eli Kryssareen. Tunnuksen sai, jos vene täytti OR-kilpaluokan mitat eli offshore rule -määräykset tietyin osin.

Galathean alkuperäinen purjetunnus on S-1034

Lähde: Ingrid Kaijser: ”Vackra båtar seglar väl!  Båtkonstruktören Olle Enderlein. Stockholm : Sjöhistoriska museet.

Ingrid Kaijser ”Vackra båtar seglar väl!”